Nu har Meta, som äger bland annat Facebook och Instagram, börjat rulla ut sin nya betalmodell. Den går ut på att användare i EU måste välja att antingen betala för en annonsfri upplevelse eller bli spårade av apparna.
Meta ger sina användare valet att antingen betala en månadskostnad för att slippa annonser eller att fortsätta använda apparna gratis – och fortsätta bli spårade.
Under det nya betalningsalternativet står texten ”Din data behandlas inte för annonser”.
Om man väljer att fortsätta med gratisalternativet står det i stället ”Din information behandlas och du får se annonser där du kan hitta nya produkter och varumärken”.
I torsdags rapporterade Breakit att den nya modellen börjat rullas och att priset då var 75 kronor.
Bakgrunden till kostnaden och betalmodellen är EU:s skärpta krav kring hur bolag samlar in användarnas personliga information på sociala medier.
Striden mellan techjättarna och EU har fortsatt. Metas betalsystem granskas av unionen och i slutet av april i år meddelades att Meta får böter på 2,2 miljarder kronor. Samtidigt straffades Apple med böter på 5,5 miljarder, för restriktioner på App Store mot andra apputvecklare.
Läs mer på SVT Nyheter, 2025-07-22
